
Josefské sympozium 2025
20 – 23.3 2025
V březnu jsme se účastnili Josefského sympozia na zámku Křtiny u Brna. Jedná se o prestižní mezinárodní setkání rodinných právníků, mediátorů, psychologů a řady dalších odborníků, kteří se společně podílejí na ochraně ohrožených dětí. Sympozium pořádá ESI – Evropský institut pro smír, mediaci a rozhodčí řízení, jehož cílem je podporovat a propagovat mimosoudní formy řešení sporů, antidiskriminační přístup a zasazovat se o ochranu základních lidských práv a svobod a práv dítěte ve smyslu Úmluvy o právech dítěte. Letošní ročník byl jubilejní a my si považujeme za čest, že jsme mu mohli společně s Řádem sv. Lazara udělit záštitu.
Jedním z klíčových témat letošního setkání bylo násilí ve školním prostředí. Naším příspěvkem byla prezentace možností mezioborové spolupráce při řešení šikany na školách, kde vycházíme z vlastního dlouholetého působení v expertních pracovních skupinách v Hradci Králové. Pro zajímavost vkládáme anotaci tématu: Mezioborové spolupráce při řešení šikany na školách – PhDr. Ivan Dubec
Téma šikany je nejenom ze strany škol, orgánu sociálně právní ochrany dětí a policie známou problematikou s jasně vymezenými rolemi při řešení. Pro svou náročnost a nebezpečnost vyžaduje tato problematika mezioborovou spolupráci, ve které má místo i řada dalších subjektů a partnerů. To vše je ošetřeno metodikami a ověřeno řadou projektů. Přesto za svou více než 18letou praxi vnímám, že přístup hlavních řešitelů na čele se školami je v mnoha případech zcela nedostatečný. Výsledkem je nárůst tolerance k násilí ve společnosti a ukotvení násilí jako obecně respektovaného nástroje k prosazování vlastního prospěchu a vlivu. Ponecháváme děti v jejich trápeních osamělé a jsme překvapeni, když se sebepoškozují, nebo naopak berou spravedlnost do svých rukou způsobem, který považujeme za nepřijatelný. Jako společnost jsme nedůslední k vlastním pravidlům a zřetelně ztrácíme vlastní dovednosti násilné kauzy efektivně řešit. Ukazuje se, že nositelem znalostí a dovedností které k řešení i předcházení šikany potřebujeme nejsou instituce, opírající se o metodiky a standardy kvality, ale lidé, kteří jsou ochotní svou práci vykonávat dobře a hledat si k tomu vhodné partnery. V příspěvku bych rád představil 3 navazující funkční modely, které od roku 2007 využívalo město Hradec Králové. Jedná se o mezioborové týmy Bezpečná třída, Tým pro děti a mládež a Případová komise SPOD, které na sebe navazovaly. Hradecký model je založený na vtažení škol, dětí i rodičů do aktivního řešení podle jejich rolí v dané kauze. Současně tento model aktivně řeší prevenci šikany i depistáže na školách. Já sám jsem v uvedených týmech pracoval déle než 15 let.